20 Ιουλίου, 2024

Κατώτατος Μισθός

Με το άρθρο 103 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167), εισήχθη νέο σύστημα ορισμού του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου, έπειτα από ευρεία διαβούλευση. Στο εν λόγω άρθρο παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Εργασίας να εκδώσει απόφαση καθορισμού του, με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργικού Συμβουλίου.

Η εν λόγω διαδικασία ξεκίνησε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2018 και ολοκληρώθηκε με την έκδοση της υπ’ αριθμ. 4241/127/30.1.2019 Υ.Α. (Β΄ 173), βάσει της οποίας καθορίστηκαν από 1.2.2019 ο νόμιμος κατώτατος μισθός και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο, για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, ως εξής:

α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα εξακόσια πενήντα ευρώ (650,00 €).

β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται στα είκοσι εννέα ευρώ και τέσσερα λεπτά (29,04 €).

Στη συνέχεια, από 1.1.2022 με την υπ’ αριθμ. 107675/27.12.2021 Υ.Α. (B΄ 6263) ο κατώτατος μισθός και ημερομίσθιο καθορίστηκαν ως ακολούθως:

α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα εξακόσια εξήντα τρία ευρώ (663,00 €).

β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται στα είκοσι εννέα ευρώ και εξήντα δύο λεπτά (29,62 €).

Από 1.5.2022 με την υπ’ αριθμ. 38866/21.4.2022 Υ.Α. (Β΄ 2030) ο νόμιμος κατώτατος μισθός και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο, έχουν ως εξής:

α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα επτακόσια δεκατρία ευρώ (713,00 €).

β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται στα τριανταένα ευρώ και ογδόντα πέντε λεπτά (31,85 €).

Από 1.4.2023 με την υπ’ αριθμ. 31986/24.3.2023 Υ.Α. (Β΄ 2003) ο κατώτατος μισθός και ημερομίσθιο καθορίστηκαν ως ακολούθως:

α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα επτακόσια ογδόντα ευρώ (780,00 €).

β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται στα τριάντα τέσσερα ευρώ και ογδόντα τέσσερα λεπτά (34,84 €).

Από 1.4.2024, με την με αριθμ. 25058/29.3.2024 Υ.Α. (Β΄ 1974) ο νόμιμος κατώτατος μισθός και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο έχουν ως εξής:

α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα οκτακόσια τριάντα ευρώ (830,00 €).

β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται σε τριάντα επτά ευρώ και επτά λεπτά (37,07 €).

Επισημαίνεται επίσης ότι, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 33 του ν.5053/2023 (Α΄ 158), σε όσους εργαζόμενους αμείβονται με τον νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο, ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης σύμβασης ή σχέσης εργασίας, που έχει διανυθεί σε οποιονδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από τη 14η.2.2012 και μετά από την 1η.1.2024. Η κατά τα ανωτέρω προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας καθορίζεται ως εξής:

α) Για τους υπαλλήλους με εξαρτημένη σχέση εργασίας, σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις (3) τριετίες και συνολικά σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) για προϋπηρεσία εννέα (9) ετών και άνω.

β) Για τους εργατοτεχνίτες, με εξαρτημένη σχέση εργασίας σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι (6) τριετίες και συνολικά τριάντα τοις εκατό (30%) για προϋπηρεσία δεκαοκτώ (18) ετών και άνω.

Τέλος, υπογραμμίζεται ότι κατά την παράγραφο 1/β του άρθρου 103, του ν. 4172/2013, ατομικές συμβάσεις εργασίας και συλλογικές συμβάσεις εργασίας κάθε είδους δεν επιτρέπεται να ορίζουν μηνιαίες τακτικές αποδοχές ή ημερομίσθιο πλήρους απασχόλησης, υπολειπόμενες από το νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο ή της αντίστοιχης προκύπτουσας αναλογίας για τις συμβάσεις μερικής απασχόλησης.

Με το άρθρο 103 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α΄ 167), εισήχθη νέο σύστημα ορισμού του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου, έπειτα από ευρεία διαβούλευση. Στο εν λόγω άρθρο παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Εργασίας να εκδώσει απόφαση καθορισμού του, με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργικού Συμβουλίου.

Η εν λόγω διαδικασία ξεκίνησε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2018 και ολοκληρώθηκε με την έκδοση της υπ’ αριθμ. 4241/127/30.1.2019 Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 173), βάσει της οποίας καθορίστηκαν από 1.2.2019 ο νόμιμος κατώτατος μισθός και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο, για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση. Με την υπ’ αριθμ. οίκ. 7613/395/18.2.2019 εγκύκλιο εκδόθηκαν οδηγίες για την εφαρμογή της ως άνω απόφασης.

Από 1.4.2023, ο νόμιμος κατώτατος μισθός και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο έχουν ως εξής:

α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα επτακόσια ογδόντα ευρώ (780,00 €).

β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται στα τριάντα τέσσερα ευρώ και ογδόντα τέσσερα λεπτά (34,84 €).

Υπογραμμίζεται ότι, κατά την παράγραφο 1/β του άρθρου 103, του ν. 4172/2013, ατομικές συμβάσεις εργασίας και συλλογικές συμβάσεις εργασίας κάθε είδους δεν επιτρέπεται να ορίζουν μηνιαίες τακτικές αποδοχές ή ημερομίσθιο πλήρους απασχόλησης, υπολειπόμενες από το νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο ή της αντίστοιχης προκύπτουσας αναλογίας για τις συμβάσεις μερικής απασχόλησης.

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 134, σε συνδυασμό με το άρθρο 134 Β΄, του Π.Δ. 80/2022(Α΄ 222) η προβλεπόμενη διαδικασία για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ξεκίνησε στις 5 Φεβρουαρίου 2024, με την αποστολή της αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης και ολοκληρώθηκε στις 15 Μαρτίου 2024 με την αποστολή του Τελικού Πορίσματος που συνέταξε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σε συνεργασία με πενταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Επισυνάπτεται το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης που συνέταξε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σε συνεργασία με πενταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Επισυνάπτονται τα πρακτικά της προφορικής διαβούλευσης για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έτους 2024. Η προφορική διαβούλευση διεξήχθη την Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024.

Επισυνάπτονται οι εκθέσεις επιστημονικών ινστιτούτων και φορέων, που κλήθηκαν να συμμετάσχουν στη διαβούλευση:

  1. Τράπεζα της Ελλάδος
  2. Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.)
  3. Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.)
    3α. Έρευνα Διάρθρωσης και Κατανομής Αμοιβών (2018)
    3β. Μισθοί
    3γ. Δείκτης Μισθολογικού Κόστους, Γ’ τρίμηνο 2023
  4. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  5. Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. (ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ)
  6. Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε.)
  7. Ινστιτούτο του Σ.Ε.Τ.Ε. (INSETE)
  8. Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών ΚΕΠΕ
  9. Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.)
  10. Ινστιτούτο Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΙΝΣΒΕ)
  11. Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ε.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ)

Επισυνάπτονται τα υπομνήματα των κοινωνικών εταίρων:

  1. Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)
  2. Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ)
  3. Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ)
  4. Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ)
  5. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  6. Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 134, σε συνδυασμό με το άρθρο 134 Α’ του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (Π.Δ. 80/2022, ΦΕΚ Τεύχος Α’ 222) η προβλεπόμενη διαδικασία για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ξεκίνησε στις 20 Ιανουαρίου 2023, με την αποστολή της αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης και ολοκληρώθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2023 με την αποστολή του Τελικού Πορίσματος που συνέταξε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σε συνεργασία με πενταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Επισυνάπτεται το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης που συνέταξε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σε συνεργασία με πενταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Επισυνάπτονται τα πρακτικά της προφορικής διαβούλευσης για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έτους 2023. Η προφορική διαβούλευση διεξήχθη την Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2023

Επισυνάπτονται οι εκθέσεις επιστημονικών ινστιτούτων και φορέων, που κλήθηκαν να συμμετάσχουν στη διαβούλευση:

  1. Τράπεζα της Ελλάδος
  2. Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.)
    2α. Δείκτης Μισθολογικού Κόστους, Γ’ τρίμηνο 2023
    2β. Έρευνα Διάρθρωσης και Κατανομής Αμοιβών (2018)
    2γ. Μισθοί
  3. Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.)
  4. Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών ΚΕΠΕ
  5. Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.)
  6. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  7. Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. (ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ)
  8. Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ε.Σ.Ε.Ε.(ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ)
  9. Ινστιτούτο του Σ.Ε.Τ.Ε. (INSETE)
  10. Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε.)

Επισυνάπτονται τα υπομνήματα των κοινωνικών εταίρων:

  1. Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)
  2. Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ)
  3. Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ)
  4. Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
  5. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  6. Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ)
Η προβλεπόμενη διαδικασία για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ξεκίνησε στις 19 Ιανουαρίου 2022, με τη συγκρότηση της τριμελούς επιτροπής συντονισμού της διαβούλευσης και ολοκληρώθηκε στις 15 Απριλίου 2022 με την αποστολή του Τελικού Πορίσματος που συνέταξε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σε συνεργασία με πενταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Επισυνάπτεται το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης που συνέταξε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σε συνεργασία με πενταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Επισυνάπτονται τα πρακτικά της προφορικής διαβούλευσης για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έτους 2021, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το άρθρο 103 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α’ 167). Η προφορική διαβούλευση διεξήχθη την Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022.

Επισυνάπτονται οι εκθέσεις επιστημονικών ινστιτούτων και φορέων, που κλήθηκαν να συμμετάσχουν στη διαβούλευση:

  1. Τράπεζα της Ελλάδος
  2. Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.)
    2α. Δείκτης Μισθολογικού Κόστους, Γ’ τρίμηνο 2021
    2β. Έρευνα Διάρθρωσης και Κατανομής Αμοιβών (2018)
    2γ. Μισθοί
  3. Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)
  4. Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών ΚΕΠΕ
  5. Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.)
  6. Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.)
  7. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  8. Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. (ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ)
  9. Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ε.Σ.Ε.Ε.(ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ)
  10. Ινστιτούτο του Σ.Ε.Τ.Ε. (INSETE)
  11. Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε.)

Επισυνάπτονται τα υπομνήματα των κοινωνικών εταίρων:

  1. Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)
  2. Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ)
  3. Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ)
  4. Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
  5. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  6. Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ)

Η προβλεπόμενη διαδικασία για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου 2020 με τη συγκρότηση της τριμελούς επιτροπής συντονισμού της διαβούλευσης. Ωστόσο, οι εξελίξεις με την πανδημία του κορωνοϊού κατέστησαν επιβεβλημένη την μετάθεση της έναρξης της διαβούλευσης αρχικά για το Σεπτέμβριο του 2020, στη συνέχεια για το Νοέμβριο του 2020, και εν τέλει, το Μάρτιο του 2021. Αντίστοιχα μετατέθηκε και η προθεσμία για τη λήψη της τελικής απόφασης για το 2ο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου του 2021.

Επισυνάπτεται το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης που συνέταξε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), σε συνεργασία με πενταμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Επισυνάπτονται τα πρακτικά της προφορικής διαβούλευσης για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού έτους 2021, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το άρθρο 103 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α’ 167). Η προφορική διαβούλευση πραγματοποιήθηκε στις 24/5/2021, μέσω τηλεδιάσκεψης.

Επισυνάπτονται οι εκθέσεις επιστημονικών ινστιτούτων και φορέων, που κλήθηκαν να συμμετάσχουν στη διαβούλευση:

  1. Τράπεζα της Ελλάδος
  2. Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.)
    2α. Δείκτης Μισθολογικού Κόστους, Δ’ τρίμηνο 2020
    2β. Διάρθρωση μισθών ανά κλάδο (2018)
  3. Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)
  4. Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών ΚΕΠΕ
  5. Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.)
  6. Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.)
  7. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  8. Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. (ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ)
  9. Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ε.Σ.Ε.Ε.(ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ)
  10. Ινστιτούτο του Σ.Ε.Τ.Ε. (INSETE)
  11. Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε.)

Επισυνάπτονται τα υπομνήματα των κοινωνικών εταίρων:

  1. Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)
  2. Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ)
  3. Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ)
  4. Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
  5. Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ)
  6. Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ)
Μετάβαση στο περιεχόμενο